lauantai 4. syyskuuta 2010

Skellefteå-Uumaja

Parin tunnin bussimatka Luulajasta keskipäiväksi Skellefteåån taittui jälleen Veolian kaksikerroskalustolla. Matkustusmukavuudessa ei ollut moitittavaa. Suomessakin samanlainen kalusto olisi mielekäs perusvaltatietä kulkevalla vilkasliikenteisellä reitillä, jolla pysähdellään melko harvoin. Yleisesti pika- ja vakiovuoroja tulisi kehittää yhä matalalattiaisempaan suuntaan.

Nelostie kulkee Skellefteåssa keskeltä kaupungin läpi Savonlinnan nykyisellä tavalla. Skellefteå on Luulajaa selkeämmin joenrantakaupunki. Kauppatorilla ja lähikortteleissa oli puolilta päivin runsaasti kansaa, kauppiaita ja vaalikojuja. Parlamenttivaalit lähestyvät Ruotsissa. Kauppakujineen Skellefteå on Rovaniemen näköinen paikkakunta, ja kaupunkien kirkoissakin on paljon samaa. Rovaniemen kehittämiseen kannattaisi mannermaisia virikkeitä ammentaa Skellefteåsta.

Reilun tunnin kaupunkikierroksen jälkeen oli matkakalustona vuorossa yksikerroksinen vakiovuoroauto. Skellefteån ja Uumajan välinen reitti ajettiin suomalaisen seututien tasoista väylää, jonka tienumero on 364. Maisemiin kuului Suomen Lapin kaltaisia tuntureita, järviä ja asumattomia erämaita. Norlannin sisämaassa reitiltä oli enimmillään noin 50 kilometriä matkaa rannikolle. Noin neljän tienoilla saavuimme Uumajaan.

Uumajassa linja-autoaseman ja asemanseudun yleisilme on suurkaupunkimainen. Sekä valtatie E4 että E12 ja kaupunkiraidemainen ratayhteys kulkevat keskeltä kaupungin läpi. Uumaja on mannereurooppalaisen ja arktisen kaupungin yhdistelmä, jonka katukuvassa runsas koivujen määrä korostaa arktisuutta.

Ei kommentteja: