keskiviikko 12. elokuuta 2009

Rauma ja matkustajajunat

Rautatie yleensä palvelee kaupungin merkittävintä liikennevirtaa. Suomen läntisellä rannikolla Rauman haasteellisuus perustuu siihen, että liikennemäärä jakautuu suhteellisen tasaisesti useaan eri suuntaan. Paikallisjuna Kokemäelle ei yksin poista sitä ongelmaa, että Helsingin ja Rauman välinen ratayhteys kiertää maantieteellisesti verrattuna tiehen Huittisten kautta. Sama ongelma olisi Rauman ja Porin välisessä seutuliikenteessä. Liikenne painottuisi ehkä maantielle junayhteydestä riippumatta.

Merkittävä liikennevirta suuntautuu Raumalta Porin ja Huittisten ohella Turun suuntaan. Esimerkiksi Turun ja Porin lentokentät kilpailevat aidosti Rauman asiakkaista keskenään. Tässä suhteessa on huomattava myös Tampereen lentoaseman kasvu halpalentojen kohteena.

Toteutuessaan paikallisjuna Raumalta Kokemäelle palvelisi lähinnä Rauman ja Tampereen välistä liikennettä. Sähkörata tekee mahdolliseksi taajamajunayksiköiden siirron tälle reitille Helsingin suunnalta, kun VR vähitellen uusii lähiliikenteen kalustoaan. Toimivalta ajatukselta tuntuu Tampereen ja Porin välisten junien liikennöiminen kahdella yksiköllä niin, että Kokemäeltä toinen yksikkö jatkaisi Raumalle. Kuvioon vaikuttaa lisäksi Tampereen länsipuolelle kaavailtu oikorata, joka avaisi uuden yhteyden Satakunnasta Pirkkalan lentoaseman suuntaan.

Ei kommentteja: