Lahden Mukkulan kaupunginosassa varttuneena on ollut kiinnostavaa seurata kolmen ruokakaupan rinnakkaiseloa alueen ostoskeskuksella. Myymälöiden nykyiseen kehittämiseen vaikuttaa keväällä noin kahden kilometrin päähän avattu Prisma. Merkittävä muutos on myös Mukkulan K-marketin kauppiaan vaihtuminen, josta ESS:n verkkosivut ovat uutisoineet tänään (21.8.-09).
Mukkulan ostoskeskuksen itäpäädyn S-market hyödynsi jo T-/Spar-marketin aikoina suuruuden, virallisuuden ja laajan peruspalvelun vaikutelmaa. Liikkeen laajennus tontillaan 90-luvun alussa merkitsi irtiottoa ostoskeskuksen suorakulmaisesta linjasta. Suuruuden mielikuvaa lisäsi ennen laajennusta se, että noin kilometrin säteellä toimi kolme muuta T-lähikauppaa.
Viereinen Valintatalo on aina houkutellut kaupunkilaisten perustuotteiden hintatasollaan. Myymälällä on yllättäjän ja haastajan asema verrattuna kahteen naapurikauppaansa.
Ostoskeskuksessa K-marketin vetovoima perustuu merkittävällä tavalla mielikuviin, joissa korostuvat kotimainen yrittäjyys ja virastotunnelman vastakohdat. Lähikaupan tuoksu on voimakkain verrattuna naapureihin, mitä korostaa myymälässä paistettujen leipätuotteiden keskeinen sijoittelu. Valintatalon tavoin K-market ei missään vaiheessa ole laajentunut ostoskeskuksen suorakulmasta.
Mukkulan K-marketin kauppias on siis vaihtumassa. ESS:n uutisen mukaan yrittäjäksi saapuu Vantaan Mikkolan K-marketin johtohenkilö. Samaan Vantaan myymälään siirtyy puolestaan Mukkulan väistyvä kauppias.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti