Lapin kamariorkesterin konsertissa mieleenpainuvin esitys oli Riikka Talvitien säveltämän Mies – miekka vyöllä –sävelmän tulkinta. Tässä orkesterin jäsenet sekä soittivat että lausuivat Kalevala-aiheista musiikin ja runon jännittävää sekoitusta. Vetopasunisti osallistui musiikkiin ja lausuntaan sekä konserttilavalta että salin permannolla sijaitsevien nuottitelineiden takaa.
Jovanka Trbojevicin säveltämässä Kolme sanaa –teoksessa hämmentävänä seikkana oli ääniefektikone. Se sijaitsi kapellimestarin tontilla. Lapin kamariorkesteri tarjoili jälleen kapellimestarittoman iltakattauksen, mikä kuvastaa konserttimestarivetoista kulttuuria. ”Lemminkäisen äidin seurassa” -konsertin kaikkia teoksia pidin erittäin haastavina ja meditatiivisina. Tulkintaan tarvitaan valtava määrä musiikin teorian ja historian tuntemusta.
Kamariorkesterin ohjelmiston harjoitteluunkin moderni säveltaide tarjoaa haasteita. Vanhempaa musiikkia soitettaessa on jo valmiita mielikuvia ja tulkintoja sekä vakiintuneita käytäntöjä, joiden mukaan ”aina on tehty näin”. Uudessa musiikissa tulkintaa saattavat ohjata vain säveltäjän saatesanat ja kehotus kokeilemaan, mitä orkesteri saa teoksesta irti. Toisaalta orkesterin täytyy tulkita tarkasti, mitä nuottiin on kirjoitettu. Kamariorkesterin harjoittelussa usein turvaudutaan säveltäjän ohjeisiin ja tiedustellaan kapellimestarilta neuvoja. Toisinaan pelkästään arvaillaan ja muodostetaan ”meidän oma tulkinta”.
Lapin kamariorkesteri - Rovaniemen kaupunginorkesteri¨
kamarikonsertti: "Lemminkäisen äidin seurassa"
14.11.2013 Korundi-sali
Harri Mäki, musiikillinen ohjaus ja klarinetti
Kimmo Lintinen - Lemminkäisen tanssi
Jovanka Trbojevic - Kolme sanaa (Tribute to Kalevala)
Riikka Talvitie - Mies - miekka vyöllä (Kalevalan runojen pohjalta)
Einojuhani Rautavaara - The last runo
Lotta Wennäkoski - Suka - seitsemän kohtausta puhallinsekstetille Kalevalan runojen mukaan
Uuno Klami - Sonatine ja Lemminkäisen äidin kehtolaulu
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti