torstai 5. marraskuuta 2009

Heinolan pikavuoroliikenne

Talviajan käynnistyminen näkyi itäisen Hämeen yössä poikkeuksellisena asetelmana, jossa Helsingin ja Rovaniemen väliset pikavuorot poikkesivat Heinolan Tähtihoville tunniksi. Lisäksi Helsingin, Kajaanin ja Oulun väliset pikavuorot odottelivat samoihin aikoihin Heinolassa tunnin. Asetelma muistuttaa neljän yöjunan kohtaamisia Pieksämäellä ennen oikoradan aikakautta. Tuolloin joka yö läntisessä Savossa kohtasivat Helsingin ja Kainuun sekä Turun ja Joensuun väliset junat.

Heinolan Teboil Tähtihoville olisi aamuyössä ollut SOK:laisempi vaihtoehto vielä alkusyksynä, jolloin Heinolan ABC-yöhuoltamon aukioloksi kavennettiin klo 6-24. Muutoksen syy lienee se, ettei kysyntä riitä kannattavaan yöliiketoimintaan lähekkäisillä Teboilin ja ABC:n liikenneasemilla. Sok-Hämeenmaa toisaalta aikoo laajentaa Heinolan Vierumäellä Saleaan lähes kaksikertaisiin neliöihin nykyisestä. 400:sta neliöstä aiotaan laajentaa noin 800:n neliöön, kertoi ESS:n verkkouutinen lokakuun puolivälissä.

Kauppa- ja ravitsemuspalveluiden painopiste on siis aavistuksen siirtymässä kaupungin eteläreunan voitoksi - etenkin, kun vielä huomioidaan Vierumäen Urheiluopistolla meneillään olevat rakennushankkeet. Linja-autojen pikavuoroliikenteessä Heinolan pohjoinen laita on kuitenkin viime aikoina vahvistunut. Syksyn aikana kaupungin pohjoisreunalla sijaitseva Vahteriston kylä on saanut nelostielle oman pikavuoropysäkin, jota erityisesti Pääsinniemen kyläläiset olivat ajaneet. Toisaalta Heinolan kirkonkylän pikavuoropysäkki on viime kuukausina lakkautettu, mikä hieman supistaa linja-autojen palvelutarjontaa Heinolan pohjoisella puoliskolla.

Yritin syksyn aikana googlata tietoa Heinolan kirkonkylän pikavuoropysäkin lakkauttamisesta, ja jäljet johtivat pian Itä-Suomen lääninhallituksen Mikkelin kaupungille tekemään lausuntopyyntöön keväältä 2006. Asiakirjan pääaihe oli pyrkimys jakaa Mikkelin ja Heinolan väliset pikavuorot Mikkelin Rantakylän kautta kulkeviin ja ohitustietä kulkeviin. Sivuaiheena Heinolan kirkonkyläkin mainittiin usean kerran. Ilmi kävi pikavuoropysäkin vähäinen käyttö niillä harvoilla Mikkelin pikavuoroilla, jotka Lusin moottoritien sijasta vielä ajettiin Heinolan kirkonkylän kautta.

Heinolan kirkonkylän pikavuoropysäkki oli merkittävämpi Kouvolan ja Heinolan sekä samalla Jyväskylän ja Kotkan välisien vuorojen kannalta. Nämähän joka tapauksessa liikennöidään Heinolan kirkonkylän kautta. Nyt siis ajetaan pysähtymättä.

Kauppapalveluiden painopisteiden muutoksesta huolimatta kannatan pikavuoropysäkin perustamista Heinolan ABC:n kulmille Vuohkallion kaupunginosaan, jonka liittymissä nelostien pikavuorot joutuvat joka tapauksessa ajamaan kaupunkinopeuksia. Alue sijaitsee suhteellisen lähellä Heinolan kirkonkylää, josta pikavuoropysäkki on lakkautettu. Vuohkallion pikavuoropysäkin avulla voitaisiin lisätä nopeita Mikkelin ja Helsingin välisiä yhteyksiä, jotka jättävät Heinolan ja Lahden keskustat kokonaan väliin. Vuohkalliossa olisi vaihtoyhteys Heinolan keskustaan, Lahteen ja Kouvolan suuntaan.

Ei kommentteja: