lauantai 22. marraskuuta 2008

Ladun avauksia

Tänään alkaa maastohiihdon maailmancupin kiertue. Käynnistyvän kauden itäisin osakilpailu käydään Venäjän Rybinskissä, jossa sijaitsee Euroopan toiseksi suurin tekojärvi. Tammikuun puolivälissä tarjotaan Vancouverin olympialaisten esimakua Whistler Olympic Parkista. Ruotsin Jällivaarasta alkavan kauden 14 osakilpailua käydään Kanadan vierailua lukuunottamatta Euroopassa. Kuusamon laduilla otellaan viikon kuluttua. Maaliskuussa sarja palaa Pohjoismaihin edeten Lahden, Trondheimin ja Tukholman kautta Faluniin, jonne kausi päättyy. Talveen kuuluvat lisäksi MM-hiihdot, jotka sijoittuvat Tsekin Libereciin.

Norrländska Socialdemokraten -lehden 12. marraskuuta julkaisema verkkouutinen kertoo, että Jällivaarassa kohotetaan myös matkailun tuloskuntoa. Tukholman ja Jällivaaran välillä liikennöivä Nextjet-lentoyhtiö on syksyn 2008 aikana ilmaissut tahtovansa Jällivaaraan lentokonehallin, joka helpottaisi laivaston jäänkäsittelyä. Jällivaaran kunta ei ole antanut lentoyhtiölle lupaa väliaikaisen hallin rakentamiseen. Kunta rakentaa itse pysyvän hallin, jonka arvioidaan valmistuvan syksyllä 2009. Rakentamisen arvioidaan maksavan noin 3 miljoonaa euroa, josta puolet on EU:n varoja. Halliin mitoitetaan tilaa yhdelle Boeing 737-kokoluokan koneelle, jossa on noin 180 matkustajapaikkaa. Muut kokoluokan tarvitsemat lentoaseman puitteet aiotaan rakentaa vuoteen 2011 mennessä. Nykyisin tämän suuruisilla koneilla ei voida liikennöidä Jällivaaraan.

Suomen puolella Helsingin ja Lappeenrannan välisten lentojen kone on viime viikkoina vaihdettu 34-paikkaisesta 36-paikkaiseen Saab 340 -sarjan koneeseen. Lisäistuimille on tarvetta Helsingin suuntaan erityisesti alkuviikon varhaisaamuina ja Saimaan suuntaan varsinkin loppuviikon myöhäisiltoina. Etelä-Karjalan kasvavasta markkinasta kertoo myös VR:n uusi IC2-juna, joka liikennöi 14. joulukuuta alkaen Helsingistä Lappeenrantaan keskipäivisin ja kulkee iltapäivällä takaisin pääkaupunkiin. Lappeenranta on ollut harvinainen pääteasema Suomen matkustajajunien historiassa.

Ei kommentteja: