keskiviikko 3. syyskuuta 2008

Nelihaaraliittymä

Linja-autossa vietettyä aikaani lisäsi kuluneena kesänä Vr:n Lomapassin puuttuminen opiskelijahintaisena. Vuosien takaa Lomapassi-matkoiltani ovat jääneet erityisesti mieleeni valkeat suven aamuyöt Pieksämäen asemalla. Yöjunat Helsingistä Ouluun ja Turusta Joensuuhun paluuvuoroineen lipuivat vuorotellen vierekkäisille raiteille. Alkoi vaunujenvaihto neljän junarungon välillä, mikä takasi suorat yhteydet Helsingistä Kouvolan kautta Joensuuhun, Turusta Tampereen ja Kajaanin kautta Ouluun sekä vastaavat paluuyhteydet. Oikoradan avautuessa junanelikko karsittiin aikatauluista.

Henkilöliikenteen yöjunien nelihaarautuvaa kohtaamista ei sisälly nykyiseen aikatauluun. Jäljelle jääneet yöjunat kohtaavat yleensä kaksittain Pohjanmaan liikennepaikoilla. Tampereella vaunuliitoksin avataan suoria yhteyksiä Lapin ja Turun välillä.

Linja-autojen yöpikavuorojen nelihaarautuva kohtaaminen paikantuu yhäkin porrastettuna Heinolaan. Klo 3.15-3.45 välillä kohtaavat linjat Oulusta Kajaanin, Kuopion ja Mikkelin kautta Helsinkiin sekä Rovaniemeltä Oulun ja Jyväskylän kautta Helsinkiin paluuyhteyksien kera. Vaihtoyhteys muodostuu Mikkelistä Heinolan keskustan tai Veljeskylän pysäkin kautta Jyväskylään, muttei päinvastoin. Auto Jyväskylästä saapuu Lusin liittymään pian Savoon menevän vuoron ohitettua risteyksen. Lusin liittymästä myös puuttuu pikavuoropysäkki Mikkelin autoille. Uusi pikavuoropysäkki ja vähäinen aikataulun korjaus avaisivat yövuoron sekä muitakin tehokkaita vaihtoyhteyksiä Jyväskylän ja Mikkelin matkakeskusten välille.

Ei kommentteja: