tiistai 24. kesäkuuta 2008

Finnairin ylösveto Ivalossa

Mtv3:n uutiset kertoivat 20.06.2008 päivää aiemmasta Finnairin ylösvedosta lennolla Ivaloon. Ensimmäinen laskeutumisyritys siis peruttiin Inarin kunnan maisemissa eikä ihmisvahinkoja aiheutunut. Lentoyhtiön taholta vakuuteltiin, ettei matkustajien turvallisuus edes vaarantunut. Lentoharrastajien parissa ainakin flightforum-sivuilla uutinen herätti pohdiskelua. Puheeksi nousi myös iltapäivälehtien pelkoa korostava ja tunnepohjainen ylösvetojen otsikointi silloin, kun ihmisvahingoilta säästytään ja tosiasiat eivät puhu vakavan vaaratilanteen puolesta. Minulle palautuivat mieleen Pasilan Messukeskuksen matkamessujen tunnelmat ja perustavat ajatukset. Tapahtuma kerää keskitalvella vuosittain Jyväskylän asukasluvun verran kävijöitä viikonvaihteen aikana.

Sattumukset lentovuoroilla kytkeytyvät aina matkailun, maakuntien, paikkakuntien, maisemien ja yhteisöjen tuntemukseen. Näihin työnä tai harrastuksena kohdentuvia lukijoita voidaan erityisesti tavoittaa, kun lentomatkan erikoistilanne painetaan pääotsikoksi iltapäivä- tai sanomalehdessä. Uutinen Ivalostakin siivittää mielikuvituslentomatkalle Lappiin kautena, jona sinne harva oikeasti suuntaa. Lehti samalla pohjustaa tulevaa uutisointiaan vaellus-, ruska- ja hiihtomatkailusta, matkamessuista sekä Lapin kulttuuri- ja urheilutapahtumista. Pyritään vakiinnuttamaan tai ylläpitämään uskottava asema matkailu-, kulttuuri- ja urheilulehtenä. Tilannekuvaus Ivalosta merkitsee myös yhteydenpitoa Lapin matkailualan tahoihin, joiden kanssa toimittajat saattoivat nauttia jääteetä Matka2008-messuilla muovimukeista. Samalla lienee vaihdettu sananen viestinnästä matkailuteollisuuden osana.

Uutisointi lentämisestä tavoittaa muutakin lukijakuntaa, jolla lentäminen liittyy säännöllisesti työhön tai vapaa-aikaan. He eivät ehkä muulloin hanki lehtien irtonumeroita eivätkä ole ilmaiseksi luettavien irtonumeroiden ulottuvilla. Mihin tahansa ammattitaitoon tai harrastuneisuuteen kuuluu seurata, mitä osaamisalasta keskustellaan yleisesti.

Haastetta liittyy myös tunnepohjaisten otsikoiden esilläpitämiseen lentokentän kioskeissa ja kahviloissa. Matkustajatiloissa muutoin on näkyvillä suuri joukko tiedotteita, joilla pyritään luomaan turvallisuuden tunnetta tosiasioiden pohjalta. Tältä kannalta tiedonvälityksen ristiriitaisuus aiheutuu helposti. Ehkä kysynnän ja tarjonnan laki lieventää ongelmaa. Lentoaiheiset otsikot saanevat lehdet menemään äkkiä kaupaksi kuin kuumille kiville. Tällöin myös lööppi saadaan pikaisesti pois näkyviltä lentokentällä. Tietysti myös lentoliikenteen ammattitaitoon kuuluu vastuu siitä, että suuri yleisö saa toimialasta oikeaa tietoa. Tämä saattaakin olla asiantuntemuksen haasteellinen alue ja toisaalta mielenkiintoisen palkitseva osa myös lentoharrastajille.

Lapin suvesta uutisointiin liittyy paljon samoja haasteita kuin pohjolan matkailun kehittämiseen kesäkaudella. Toisaalta Pasilan Matka2008 -tunnelmista on jo etäisyyttä puolisen vuotta ja uuteen vastaavaan lienee kuukausia melkein saman verran. Yöttömän yön valo ilmaisee armottomasti uutisviestimien onnistujat, jotka seuraavilla tammikuun matkamessuilla ansaitsevat erityisen kiitoksen. Toki jääteestäkin kannattaa uutistoimituksen kiittää työllään vasta kesällä.

Ei kommentteja: